Bäst barn vinner!

Såg för någon dag sedan dokumentären Bäst barn vinner! som enligt min mening mycket kritiskt granskade föräldrarnas inverkan och påtryckning i barnidrottens värld. Eftersom jag är uppväxt med mycket idrott och senare även som ledare och tränare vet jag att det idrotten ger är mycket positivt.

I programmet visades en simförening där man till en början tog avstånd från tävlingsmomentet, men sedan bestlutade sig för att åka på en tävling trots allt. Föräldrar intervjuades och reporten menade att tävlingmomentet var en påtryckning från föräldrarna. Min mening är att tävlingsmoment motiverar och stärker individen. En rolig och positiv del av träningen ... du växer. Men som alltid är det viktigt att det finns bra och uppmärksamma tränare i bakgrunden som fångar upp och leder sina utövare framåt. Föräldrarna bär även de ett stort ansvar i pendlingen mellan att trycka för hårt eller inte göra något alls.

I programmet tolkade jag in kritiken mot elitsatsning inom idrotten i för tidiga år som jag tycker att det debatteras om lite då och då i massmedia. Jag hade tyckt att det vore intressant att se samma dokumentär inom musiken eller teaterns värld eller varför inte inom modeintrustrin. Jag tror att det finns samma problem där, men de program jag sett heter något som; Intellektuella barn, fantastiska barn ...

Vad är det inom idrotten som är så mycket värre än inom musik, teater, mode ...?

/Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0