Skrot-Nisse

Tittar på en intervju med Jan Lööf på Kunskapskanalen. Författare till bl a Sagan om det röda äpplet och Skrot-Nisse.
  

Jag gillade hans böcker och ffa bilder när jag var liten. Jag tittade alltid på Skrot-Nisse.

Minns du skrot-Nisse?

Han blir ofta kritiserad för att inte ha med några flickor i sina böcker eller att kvinnorna har svaga karaktärer. Jag kan ibland irritera mig på allt detta prat om genus. Varför kan inte tjejer tycka om böcker med pojkar i huvudrollen. Jag tror att när vi är så små bryr vi oss inte om det är pojkar eller flickor i böckerna. Det är de vuxna som bryr sig.

Det hade varit intressant att höra en diskussion där man pratar genus inom kultur kontra flick- och pojkkläder.

En liten tanke!
Ha dé!

Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag hatade Skrot-Nisse när jag var liten!! Fruktansvärt tråkigt.
Gillade du det alltså??
Kan riktigt känna hur tråkigt det var när det visades på tv.. :P

Gonatt!

2008-01-05 @ 01:25:25
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0