Hur fungerar det egentligen?

Har, som jag tidigare skrivit, skaffat ett facebook konto men funderar lite kring hur det egentligen fungerar. Jag har valt att det bara är mina vänner som får ta del av inlägg, foto etc. Men hur fungerar det med t ex kommentarer. När jag kommenterar ett inlägg så kan ju min väns vänner se kommentaren och (kanske) klicka på mitt namn. Jag har sett att vissas namn är blått och klickbart medan vissas namn är svart och oklickbart. Vad beror det på?

Hoppas du fårstår mitt svammel ... det jag inte vill är att elever ska läsa vad jag skriver. Jag har valt att inte vilja bli vän med dem eftersom jag vill hålla mig lite privat. Eller så privat det går med facebook. Men några av mina vänner är vän med elever och då tycker ju jag att mina vänners vänner inte borde se mina inlägg och bilder. Men är det verkligen så?

Jag har också märkt att då en vän kommenterat ett foto bland sina vänner kan jag komma åt och se dem. Lite för privat kan jag tycka. Min tanke är då att de borde ha valt att vänners vänner får se fotona ... men är det så. Och hur ska man kunna kolla det?

Det är ju trots allt lite kul att kunna hålla kontakt med nära vänner och gamla bekanta. Men jag vill samtidigt ha lite koll på vem som läser och ser vad.

Hej hej.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Det är väl såhär att om du skriver till mig så kan alla mina vänner se vad du skriver.. Men om du lägger in foton och skriver att endast vänner ska kunna se dem så kan inte vänners vänner se dem.. om inte någon vän är taggad på ett foto, då kan det nog vara så att vänners vänner kan se just det fotot.. (fast jag är inte säker)

Det finns en massa inställningar och blockeringar man kan göra.. jag är tex vän med en gammal elev men jag har gjort så att hon har begränsad tillgänglighet till min facebook.. hon kan tex inte se några foton alls.



Hmm.. ja det blir lite snurrig :P

2009-10-22 @ 12:12:11
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0