Legitimation

Ska nu bli legitimerad.

Har lusläst förordningstexter och dylikt för att få fram information gällande särskolan men också gällande specialpedagoger. ag tycker att det  tydligt framgår att särskolan kommer i bakgrunden och att kunskapen om utbildningskrav inte är tillfredsställande.


Intressanta aspekter är:

1. För att få legitimation för särskolan och gymnasiesärskolan krävs förutom en grundläggande lärarutbildning även en speciallärarutbildning med inriktning utvecklingsstörning. MEN en sådan utbildning finns inte utan startas till hösten. Vilket, enligt min tolkning, betyder att behöriga lärare för särskolan inte finns förrän om tidigast 1,5 år. Samtidigt som vikarier då ska finnas till hands för att ordinarie lärare ska vidareutbildas.

2. Samma krav på utbildning för att få legitimation gäller för grundsärskolan och gymnasiesärskolan. Vilket, enligt min tolkning, betyder att skolverket inte tror att eleverna i särskolan utvecklas.

3. Ingen särskild legitimation finns för specialpedagoger eller speciallärare. Men det kan ge vidare behörighet utöver grundutbildningen. Vilket, enligt min tolkning, går helt emot högskoleförordningen gällande specialpedagogutbildningen som ska vara åldersövergripande. Legitimationskraven gör att specialpedagogutbildningen låser specialpedagogen till sin grundutbildning. 

4. Samtidigt har regeringen/skolverket valt att likställa specialpedagogutbildningen påbörjad innan utgången av 2008 med speciallärarutbildningen. Vilket, enligt min mening, är mycket intressant då detta är två skilda utbildningar med olika innehåll som nu helt plötsligt blir samma.

5. För att få behörighet i svenska som andraspråk räcker med en grundutbildning i svenska. Vilket, enligt min tolkning, blir helt galet med tanke på all satsning på fortbildning gällande undervisning av elever med andra språk än svenskan som förstapråk.

Jag är trots allt detta mycket tacksam för min egen skull då jag påbörjade min specialpedagogutbildning september 2008, vilket innebär att jag torde bli berättigad legitimation för de ämnen och åldrar jag undervisar. Känner mig dock besviken över att inte få en särskild legitimation som specialpedagog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0